Wtorek , 23 Kwiecień 2024

Ograniczenia dostaw półprzewodników hamują także branżę motoryzacyjną

   09.09.2021
Problemy z produkcją wystarczającej ilości półprzewodników zaczynają się odbijać nie tylko na branży elektronicznej. Następnym obszarem dotkniętym ograniczeniem podaży w tym zakresie staje się coraz szybciej branża motoryzacyjna.
Nie tylko branża elektroniczna cierpi przez brak półprzewodników

Sprzedaż samochodów osobowych w I poÅ‚owie 2021 roku byÅ‚a dosyć zróżnicowana na poszczególnych rynkach na Å›wiecie. WielkoÅ›ci sprzedaży aut w Chinach i Stanach Zjednoczonych wróciÅ‚y do poziomów z I póÅ‚rocza 2019 roku. Widać to po prawie 30% skoku nowych rejestracji w USA i prawie 25% wzrost w PaÅ„stwie Åšrodka. Dużo gorzej pod tym wzglÄ™dem wypadÅ‚a Europa, która mimo wzrostu liczby rejestracji aut osobowych o 27% r/r, wciąż znajduje siÄ™ o 23% poniżej rezultatu uzyskanego w I poÅ‚owie 2019 roku, czyli przed wybuchem pandemii.

Rejestracja nowych aut

Raport na ten temat, przygotowaÅ‚ Santander Bank Polska. „GÅ‚ównÄ… przyczynÄ… sÅ‚abszej niż zakÅ‚adano sprzedaży w Europie nie jest niski popyt, tylko braki komponentów. WedÅ‚ug danych Eurostatu chęć konsumentów do zakupu nowego auta w ciÄ…gu najbliższych 12 miesiÄ™cy wróciÅ‚a do poziomów notowanych w 2019 roku, a już od koÅ„ca ubiegÅ‚ego roku dealerzy przewidywali coraz wiÄ™ksze zamówienia. Optymistyczni sÄ… też przedstawiciele niemieckiego przemysÅ‚u motoryzacyjnego, którzy w ankietach wskazywali na poprawiajÄ…cÄ… siÄ™ od poczÄ…tku 2021 roku sytuacjÄ™ biznesowÄ…, na skutek przede wszystkim wysokiego popytu” - czytamy.

Brak póÅ‚przewodników wymusza ograniczenie produkcji samochodów

Problemy z dostÄ™pnoÅ›ciÄ… aut wynikajÄ… z koniecznoÅ›ci ograniczania ich produkcji, a gÅ‚ównym powodem jest wciąż zaburzony proces dostaw chipów. Przyczyn takiej sytuacji w branży motoryzacyjnej jest kilka. Po pierwsze, podczas pandemii producenci póÅ‚przewodników przestawili siÄ™ na dostawy dla branż o rosnÄ…cym popycie, po tym jak gwaÅ‚townie zmalaÅ‚o zapotrzebowanie na chipy w sektorze automotive. Po drugie miaÅ‚y na to wpÅ‚yw zdarzenia losowe powodujÄ…ce awarie w fabrykach w Teksasie i Japonii czy susza na Tajwanie. Do nich doszÅ‚y kwestie mocy wytwórczych poszczególnych komponentów oraz skutków pandemii w krajach Azji o niskim stopniu zaszczepienia, gdzie odbywa siÄ™ część procesu wytwórczego.

SkalÄ™ problemu obrazujÄ… pojawiajÄ…ce siÄ™ informacje o zatrzymaniu lub ograniczeniu produkcji w kolejnych fabrykach samochodów, a także wyniki badaÅ„ ankietowych. W badaniu IFO 84% przedstawicieli przemysÅ‚u motoryzacyjnego w Niemczech wskazywaÅ‚o w lipcu 2021 na problemy z dostÄ™pnoÅ›ciÄ… materiaÅ‚ów do produkcji. WedÅ‚ug badania Moto Focus 92% producentów części z Polski uważaÅ‚o, że braki materiaÅ‚ów utrzymaÅ‚y siÄ™ lub pogÅ‚Ä™biÅ‚y w I kwartale tego roku.

Firma IHSMarkit szacuje, że w efekcie tych problemów w I poÅ‚owie 2021 roku wytworzono na Å›wiecie 4 mln pojazdów lekkich mniej niż zakÅ‚adano. BiorÄ…c pod uwagÄ™ obecnÄ… sytuacjÄ™, w III kwartale straty mogÄ… wynieść kolejne 1,8 do 2,1 mln aut, a caÅ‚y rok może siÄ™ skoÅ„czyć utraconÄ… produkcjÄ… na poziomie 6,3 do 7,1 mln aut.

Prognoza produkcji nowych aut

Co czeka branżę motoryzacyjnÄ… i potencjalnych nabywców samochodów?

Santander Bank Polska w swoim raporcie przewiduje wzrost produkcji samochodów osobowych w Europie o 8% w 2021 roku i 12% w 2022 roku. To jednak nadal odpowiednio o 17% i 7% mniej niż w 2019 roku. Skala niepewnoÅ›ci na rynku jest jednak bardzo duża. Obecna sytuacja wskazuje, że w nadchodzÄ…cych miesiÄ…cach silniejsze jest ryzyko korekty prognoz w dóÅ‚ niż szansa na poprawÄ™ przewidywaÅ„.

Spadek produkcji samochodów, przy ciÄ…gle bardzo wysokim popycie może siÄ™ odbić na ich finalnych cenach. Nietrudno siÄ™ domyÅ›lić, że producenci bÄ™dÄ… szukali sposobów na utrzymanie przychodów i zysków, mimo wymuszonego przez braki podzespoÅ‚ów zahamowania produkcji. Dla klientów zamierzajÄ…cych w najbliższych miesiÄ…cach a być może nawet i latach kupić nowe auto, z pewnoÅ›ciÄ… nie jest to najlepsza wiadomość.

Fabryki przestawiajÄ… siÄ™ na produkcjÄ™ aut elektrycznych

W tej chwili sprzedaż aut elektrycznych oraz hybrydowych w Europie znaczÄ…co przyspieszyÅ‚a. WiÄ™kszość producentów samochodów szybko zmienia swoje strategie w kierunku napÄ™dów elektrycznych. Obecnie już wszyscy najwiÄ™ksi gracze deklarujÄ… potężne wydatki na rozwój technologii, możliwość stosowania napÄ™dów alternatywnych we wszystkich nowych platformach, zaoferowanie napÄ™dów elektrycznych we wszystkich modelach w ciÄ…gu najbliższych lat, a wielu szacuje, że udziaÅ‚ elektryków do 2030 roku może stanowić poÅ‚owÄ™ sprzedaży.

Dotychczas prognozy analityków oscylowaÅ‚y wokóÅ‚ 30-40% udziaÅ‚u elektryków w sprzedaży w Europie do 2030 roku. JeÅ›li trend siÄ™ utrzyma, a wszystko na to wskazuje, wielu producentów części również bÄ™dzie musiaÅ‚a dosyć szybko dostosować swój profil dziaÅ‚ania.

ŹródÅ‚o: Santander Bank Polska

 

KOMENTARZE (1) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane