Niedziela , 12 Maj 2024

Auto elektryczne traci zasięg w zimne dni? O tym trzeba pamiętać.

   06.11.2023
Samochody elektryczne stale zyskują na popularności ze względu zmieniające się regulacje prawne, ale też na ich korzyści dla środowiska i niższe koszty eksploatacji. Jednak wiele osób zastanawia się, czy auta te będą sprawdzać się tak samo dobrze w czasie niższych temperatur i zimą. Czy ich użytkowanie wymaga specjalnej wiedzy lub dodatkowych czynności? Na te pytania odpowiemy w tym artykule.
Bateria auta elektrycznego zimą może tracić swoje właściwości. Oto jak temu przeciwdziałać. Fot. Unsplash

Samochody elektryczne przestały być już tylko nowinką techniczną, a stają się świadomym wyborem wielu użytkowników. Dzieje się tak z wielu powodów. Po pierwsze, są przyjazne dla środowiska, ponieważ nie emitują spalin i nie zużywają paliw kopalnych. Po drugie, są – zwykle – tańsze w eksploatacji, gdyż ładowanie baterii jest znacznie mniej kosztowne niż tankowanie benzyny czy diesla. Po trzecie, są ciche i komfortowe w jeździe, ponieważ nie mają skrzyni biegów ani sprzęgła. Po czwarte, są nowoczesne i atrakcyjne, ponieważ wyposażone są w zaawansowane technologie i systemy bezpieczeństwa. Wszystkie te czynniki sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodu elektrycznego jako alternatywy dla tradycyjnego pojazdu spalinowego.

Mimo tych niewątpliwych zalet „elektryki” mają też jednak kilka ważnych kwestii użytkowych, o których należy pamiętać, najlepiej jeszcze przed zakupem, by nie zdziwić się potem w trakcie eksploatacji. Chodzi tu przede wszystkim o zachowanie się baterii w chłodniejszych okresach w roku. Teoretycznie samochody elektryczne są zaprojektowane tak, aby działać sprawnie i bezpiecznie w różnych warunkach pogodowych, jednak fizyki (i zasad działania chemicznych akumulatorów) nie da się obejść, Efekt? Niska temperatura realnie wpływa na wydajność baterii i zasięg pojazdu, (na pocieszenie można dodać, że – choć w mniejszym zakresie – to samo dotyczy samochodów spalinowych). Istnieją jednak pewne kroki, które można podjąć, aby zoptymalizować działanie samochodu elektrycznego w zimie. Warto to zrobić, gdyż z punktu widzenia kierowcy samochodu elektrycznego odczujemy różnicę.

Dlaczego bateria elektryka zimą działa gorzej?

Na wydajność baterii auta elektrycznego wpływa wiele czynników, takich jak stan naładowania, sposób jazdy czy zużycie energii przez inne urządzenia pokładowe. Jednak najważniejszym czynnikiem jest właśnie temperatura. Bateria tego typu  składa się z wielu ogniw, które są połączone ze sobą i tworzą układ elektryczny. Każde ogniwo ma swoją własną temperaturę pracy, która jest optymalna dla jego działania. Jeśli temperatura spadnie poniżej lub wzrośnie powyżej tej wartości, to ogniwo traci na sprawności i wydajności. Zimą temperatura otoczenia jest zwykle niższa niż temperatura pracy ogniw, co powoduje, że bateria musi zużywać więcej energii na ogrzanie się i utrzymanie odpowiedniego napięcia. To z kolei skraca zasięg auta elektrycznego i wydłuża czas ładowania. Dlatego zimą należy dbać o baterię i zapewnić jej odpowiednie warunki przechowywania i użytkowania.

Jak mocno spada zasięg „elektryka” zimą?

Jak bardzo spada zasięg samochodu elektrycznego zimą? To zależy od wielu czynników, takich jak skala ochłodzenia (oczywiście przy dużych mrozach zasięg będzie spadał mocniej), tryb jazdy, ogrzewanie kabiny i – co ciekawe – sama wielkość baterii. A jak to wygląda w liczbach? Auta elektryczne mogą tracić nawet do 30% zasięgu przy temperaturach poniżej zera. Jednak wahania pomiędzy poszczególnymi modelami są bardzo duże, w jednych ubytek mocy może wynosić około 10%, czego kierowca w codziennej eksploatacji w ogóle nie zauważy, a w innych nawet 40%, co już mocno da się we znaki. Niektóre modele radzą sobie lepiej w niskich temperaturach niż inne, a ogólnie im większa wyjściowa pojemność baterii, tym mniejszy wpływ ma zimno na efektywny zasięg.

Jak dbać o baterię auta w czasie niskich temperatur?

Po pierwsze, warto zadbać o odpowiednie ładowanie baterii. Najlepiej jest ładować samochód elektryczny w ciepłym miejscu, np. w garażu lub pod zadaszeniem. Jeśli to możliwe, należy unikać ładowania na otwartym powietrzu, gdy temperatura spada poniżej zera. Ponadto zaleca się utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 20% a 80%, aby zapobiec jej nadmiernemu rozładowaniu lub przeładowaniu.

Po drugie, można skorzystać z funkcji przednagrzewania lub przedchłodzenia kabiny. Większość samochodów elektrycznych umożliwia ustawienie temperatury wnętrza za pomocą aplikacji mobilnej lub pilota zdalnego sterowania. Dzięki temu można ogrzać lub schłodzić kabinę przed rozpoczęciem jazdy, korzystając z energii z gniazdka, a nie z baterii. To nie tylko poprawia komfort podróżowania, ale także oszczędza energię i zwiększa zasięg.

Po trzecie, należy dostosować styl jazdy do warunków na drodze. Zimą drogi mogą być śliskie lub zaśnieżone, co wymaga ostrożności i umiejętności kierowcy. Samochody elektryczne mają przewagę nad samochodami spalinowymi pod względem przyczepności i stabilności dzięki niższemu środkowi ciężkości i lepszemu rozkładowi masy. Jednak nadal należy zachować bezpieczną odległość od innych pojazdów, unikać gwałtownego hamowania lub przyspieszania i wybierać odpowiedni tryb jazdy, lub system wspomagania.

Co jeszcze możemy zrobić, by bateria „elektryka” jak najmniej traciła na wydajności w trakcie mrozów?

  • Zabezpiecz baterię przed ekstremalnymi temperaturami. Aby uniknąć niskich temperatur, warto parkować auto w zamkniętym garażu lub na ogrzewanej powierzchni. W ekstremalnie zimnych warunkach niektóre samochody elektryczne mają funkcje, które pozwalają na podgrzewanie baterii przed rozpoczęciem jazdy.
  • Unikaj ekstremalnie niskich temperatur podczas ładowania. Staraj się unikać ładowania baterii w bardzo niskich temperaturach, ponieważ może to spowodować zmniejszenie wydajności i trwałości baterii. Jeśli to możliwe, lepiej naładować baterię w cieplejszym miejscu.
  • Korzystaj z funkcji ogrzewania baterii. Niektóre samochody elektryczne posiadają funkcje, które pozwalają na podgrzewanie baterii przed rozpoczęciem jazdy. To może pomóc w zminimalizowaniu utraty mocy w warunkach mrozu.
  • Unikaj ekstremalnych obciążeń i rozładowań. Staraj się nie zużywać baterii w pełni i unikaj ekstremalnych obciążeń, zwłaszcza w bardzo niskich temperaturach, gdyż może to negatywnie wpłynąć na jej wydajność.
  • Regularne ładowanie. Regularne ładowanie może pomóc w utrzymaniu optymalnej kondycji baterii. Staraj się nie pozostawiać samochodu z całkowicie rozładowaną baterią przez długi czas.
  • Unikaj szybkiego ładowania w ekstremalnych warunkach. W bardzo niskich temperaturach unikaj szybkiego ładowania, jeśli to możliwe, ponieważ może to spowodować większą utratę pojemności baterii.
  • Monitoruj stan baterii. Jeśli masz możliwość, sprawdzaj regularnie stan baterii za pomocą aplikacji lub panelu sterowania samochodu, aby być na bieżąco z jej stanem i ewentualnymi problemami.
  • Unikaj ekstremalnych przyspieszeń i hamowania. Ekstremalne przyspieszenia i gwałtowne hamowania mogą zwiększyć zużycie energii i obciążać baterię.

Podsumowanie

Samochody elektryczne są dobrym wyborem dla osób, które chcą jeździć ekologicznie i oszczędnie przez cały rok. Jednak o kilku aspektach ich eksploatacji należy wiedzieć przed ich zakupem – do takich spraw należy właśnie sposób ich użytkowania w czasie niższych temperatur i zimą. Nie wymaga on co prawda specjalnej wiedzy, ale przyda się świadomość specyfiki działania akumulatorów elektrycznych i podjęcie kilku prostych działań, które pomogą uzyskać najlepszą wydajność i komfort jazdy niezależnie od temperatury i pogody za oknem.

Tomasz Sławiński

 

To też Cię zainteresuje

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane