Środa , 24 Kwiecień 2024

Nie Tesla a Mercedes jest pierwszą na świecie firmą, która może oficjalnie sprzedawać autonomiczne samochody

   13.12.2021
Choć amerykańska Tesla robi wokół „autonomicznych aut” bardzo dużo szumu, to dotychczas wszystko odbywa się jedynie na poziomie testów. Tymczasem niemiecki Mercedes nie tylko „po cichu” wyprodukował autonomiczne auto, ale otrzymał właśnie homologację, co oznacza iż będzie to pierwsza marka z takim autem w oficjalnym portfolio.
Pierwsze w pełni autonomiczne auto wyjedzie na drogi w 2022. Fot. Mercedes-Benz

Mercedes-Benz jako pierwszy na świecie producent samochodów osobowych uzyskał zgodę organów regulacyjnych na tak zwany system autonomicznej jazdy „poziomu 3”. Komercyjnie będzie się to nazywać Drive Pilot i zadebiutuje w przyszłym roku w nowych sedanach Klasy S i EQS (elektrycznych odpowiednikach najbardziej topowej klasy), umożliwiając samochodom samodzielną jazdę z prędkością do 60 km/h w dużym natężeniu ruchu oraz na wyznaczonych odcinkach autostrad.

Pierwszy prawdziwie autonomiczny samochód

Mercedes-Benz oferował w przeszłości różne stopnie systemów wspomagania kierowcy, łączących adaptacyjny tempomat (który reguluje prędkość samochodu) i asystenta utrzymania pasa ruchu (który śledzi znaczniki pasa i wykorzystuje układ kierowniczy samochodu do wyśrodkowania go między nimi), ale były to tylko systemy „poziomu 2”, zgodnie z definicją SAE International. Oznacza to, że chociaż samochód może sam przyspieszać, hamować i kierować, do utrzymania świadomości sytuacyjnej nadal potrzebny jest człowiek.

Nowy system to prawdziwie zautomatyzowana jazda w przeciwieństwie do dotychczasowego wspomagania kierowcy. Wykorzystuje kombinację radaru, kamer, lidaru, mikrofonów (do wykrywania pojazdów uprzywilejowanych) i czujnika wilgoci, a także bardzo dokładnego GNSS samochodu, który lokalizuje samochód na mapie HD.

Mercedes-Benz klasy S

Komputer w pełni przejmie kontrolę nad autem

Po włączeniu, Drive Pilot przejmuje zarządzanie „świadomością sytuacyjną”. W rezultacie system może poradzić sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami na drodze i w razie potrzeby podjąć działania omijające. Kierowcy w tym czasie mogą skierować swoje umysły – i oczy – na coś zupełnie innego.

Póki co, Drive Pilot będzie działał tylko na wstępnie zmapowanych, wyznaczonych geograficznie, zamkniętych drogach i będzie działał tylko z prędkością do 60 km/h na godzinę.

Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego ogłosił, że system jest bezpieczny i przyznał firmie Mercedes-Benz zgodę na wdrożenie Drive Pilot w pierwszej połowie 2022 roku. Zgoda Niemiec otwiera drogę do uzyskania podobnych zezwoleń również w pozostałych krajach Unii Europejskiej, a w dalszej kolejności w reszcie świata.

Źródło: Arstechnica

 

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane