O ambitnych planach obu firm wiemy, gdyż Mozilla ujawniła je na własnym na blogu: „Przez ostatnie kilka miesięcy pracowaliśmy z zespołem Meta (dawniej Facebook) nad nową propozycją, która ma na celu umożliwienie pomiaru konwersji – lub atrybucji – dla reklam o nazwie Interoperable Private Attribution, lub IPA”. Projekt ma na celu umożliwienie reklamodawcom pomiaru skuteczności reklam internetowych, przy jednoczesnym większym poszanowaniu prywatności niż istniejące reklamy internetowe.
Reklamy które nie narażą na szwank prywatności internautów?
Podstawową koncepcją, jak wyjaśniono w wersji roboczej propozycji , jest zastąpienie raportów dotyczących reklam według akcji (np. przeglądarka wysyłająca dane do grupy reklam po kliknięciu reklamy) raportami zbiorczymi dla partii zdarzeń. Witryny internetowe mogłyby tworzyć „klucz dopasowania” powiązany z kontem użytkownika lub urządzeniem. Nowe rozwiązanie wyposażone zostanie też w kilka funkcji mających na celu utrudnienie każdemu (w tym firmom lub reklamodawcom zbierającym dane) identyfikacji osób wchodzących w interakcję z reklamami. Całość jest w założeniach podobna do Prio, czyli technologii opracowanej przez Mozillę kilka lat temu w celu analizy sposobu, w jaki ludzie korzystają z Firefoksa.
Zaskakujące partnerstwo
Choć propozycja wydaje się ciekawa i potrzebna, nowe partnerstwo jest raczej zaskakujące. Mozilla nie dalej jak zeszłym miesiącu rozpoczęła nawet badanie próbne, które miało na celu określenie, w jaki sposób Meta/Facebook używa elementów śledzących w sieci do rejestrowania aktywności użytkowników internetu. Firma ujawniła wtedy, że celem badania było „poinformowanie o tym, gdzie Facebook Cię śledzi i jakie informacje zbiera”. Mozilla wielokrotnie wypowiadała się przeciwko Facebookowi, rok temu zaczęła nawet publikować reklamy na platformach Meta, które zwracały uwagę na niepokojące możliwości tej firmy w zakresie kierowania reklam.
Najwyraźniej coś się zmieniło, bowiem teraz Mozilla podaje, że razem z Metą przedstawiła już swój pomysł organizacji PATCG, która jest częścią grupy W3C zajmującej się reklamami i ich bezpieczeństwem. Nowy system nie jest jeszcze finalnie gotowy i z pewnością wymaga dopracowania, jednak sam kierunek zmian wygląda interesująco, zwłaszcza jeśli faktycznie wpłynie ma poprawę naszej prywatności w sieci nie wywracając przy tym całego rynku reklamowego.
Źródło: Mozilla/XDA Developers
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE