Aerion, miaÅ‚ być korporacjÄ…, która przywróci samoloty naddźwiÄ™kowe ruchowi pasażerskiemu – zatrzymane katastrofÄ… Concorde’a w 2003. Tak siÄ™ jednak nie stanie. ZaÅ‚ożona przez miliardera Roberta Bassa z Teksasu i wspierana przez Boeinga firma ogÅ‚osiÅ‚a wÅ‚aÅ›nie, że koÅ„czy dziaÅ‚alność, gdyż nie udaÅ‚o siÄ™ jej zdobyć wystarczajÄ…cych funduszy na finalne rozpoczÄ™cie budowy pierwszego samolotu.
Jeszcze w marcu 2021 projekt był rozwijany
Tymczasem jeszcze w marcu nic nie zapowiadaÅ‚o kryzysu. Firma informowaÅ‚a wtedy, że produkcja pierwszego od kilkudziesiÄ™ciu lat cywilnego naddźwiÄ™kowca rozpocznie siÄ™ w 2023 roku, a klienci pierwsze nowe odrzutowce dostanÄ… w 2027 roku. Korporacja nawiÄ…zaÅ‚a nawet wspóÅ‚pracÄ™ z Boeingiem, podpisaÅ‚a kontrakt z General Electric na dostawÄ™ silników i zebraÅ‚a ponad 11 miliardów dolarów w zamówieniach na nowe maszyny. 20 sztuk miaÅ‚ kupić fundusz inwestycyjny miliardera Warena Buffeta, co tylko potwierdza, że popyt na szybkie biznesowe odrzutowce istnieje i sÄ… chÄ™tni by ich używać.
11 mld dolarów zamówieÅ„ to jednak za maÅ‚o by zaprojektować samolot
Niestety wszystko to okazaÅ‚o siÄ™ zbyt maÅ‚o, by sfinansować projektowanie nowej maszyny, która w pierwszych zamierzeniach twórców miaÅ‚a sÅ‚użyć przewożeniu do 12 osób z ogromnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… i w luksusowych warunkach – także dźwiÄ™kowych. Specjalnie zaprojektowane ciche silniki miaÅ‚y oferować spokojnÄ… podróż bez tzw. szoku przy przeÅ‚amywaniu bariery dźwiÄ™ku, co pasażerom daÅ‚oby komfortowÄ… ciszÄ™. Aerion AS2 podczas lotu nad wodÄ… osiÄ…gaÅ‚by prÄ™dkość 1,4 razy wiÄ™kszÄ… od dźwiÄ™ku, czyli nieco ponad 1600 km/h. Natomiast schodziÅ‚by poniżej bariery dźwiÄ™kowej podczas pracy nad ziemiÄ…, aby mimo wszystko zmniejszyć generowany haÅ‚as i Å‚atwiej speÅ‚nić rygorystyczne przepisy dotyczÄ…ce samolotów w tym zakresie, przelatujÄ…cych nad osiedlami ludzkimi.
ŹródÅ‚o: Bloomberg
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE