Piątek , 19 Kwiecień 2024

Nie będzie cywilnych odrzutowców naddźwiękowych

   24.05.2021
Aerion Supersonic, firma która planowała zbudować ciche odrzutowce biznesowe, które latałyby dwa razy szybciej niż większość samolotów komercyjnych, ostatecznie kończy działalność. Aerion, który miał wsparcie Boeinga, poinformował właśnie, że nie jest w stanie zebrać funduszy wystarczających na budowę swojego naddźwiękowego odrzutowca AS2.
Aerion - firma która miała na nowo wprowadzić naddźwiękowce do lotnictwa cywilnego właśnie upadła

Aerion, miaÅ‚ być korporacjÄ…, która przywróci samoloty naddźwiÄ™kowe ruchowi pasażerskiemu – zatrzymane katastrofÄ… Concorde’a w 2003. Tak siÄ™ jednak nie stanie. ZaÅ‚ożona przez miliardera Roberta Bassa z Teksasu i wspierana przez Boeinga firma ogÅ‚osiÅ‚a wÅ‚aÅ›nie, że koÅ„czy dziaÅ‚alność, gdyż nie udaÅ‚o siÄ™ jej zdobyć wystarczajÄ…cych funduszy na finalne rozpoczÄ™cie budowy pierwszego samolotu.

Jeszcze w marcu 2021 projekt był rozwijany

Tymczasem jeszcze w marcu nic nie zapowiadaÅ‚o kryzysu. Firma informowaÅ‚a wtedy, że produkcja pierwszego od kilkudziesiÄ™ciu lat cywilnego naddźwiÄ™kowca rozpocznie siÄ™ w 2023 roku, a klienci pierwsze nowe odrzutowce dostanÄ… w 2027 roku. Korporacja nawiÄ…zaÅ‚a nawet wspóÅ‚pracÄ™ z Boeingiem, podpisaÅ‚a kontrakt z General Electric na dostawÄ™ silników i zebraÅ‚a ponad 11 miliardów dolarów w zamówieniach na nowe maszyny. 20 sztuk miaÅ‚ kupić fundusz inwestycyjny miliardera Warena Buffeta, co tylko potwierdza, że popyt na szybkie biznesowe odrzutowce istnieje i sÄ… chÄ™tni by ich używać.

Aerion

11 mld dolarów zamówieÅ„ to jednak za maÅ‚o by zaprojektować samolot

Niestety wszystko to okazaÅ‚o siÄ™ zbyt maÅ‚o, by sfinansować projektowanie nowej maszyny, która w pierwszych zamierzeniach twórców miaÅ‚a sÅ‚użyć przewożeniu do 12 osób z ogromnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… i w luksusowych warunkach – także dźwiÄ™kowych. Specjalnie zaprojektowane ciche silniki miaÅ‚y oferować spokojnÄ… podróż bez tzw. szoku przy przeÅ‚amywaniu bariery dźwiÄ™ku, co pasażerom daÅ‚oby komfortowÄ… ciszÄ™. Aerion AS2 podczas lotu nad wodÄ… osiÄ…gaÅ‚by prÄ™dkość 1,4 razy wiÄ™kszÄ… od dźwiÄ™ku, czyli nieco ponad 1600 km/h. Natomiast schodziÅ‚by poniżej bariery dźwiÄ™kowej podczas pracy nad ziemiÄ…, aby mimo wszystko zmniejszyć generowany haÅ‚as i Å‚atwiej speÅ‚nić rygorystyczne przepisy dotyczÄ…ce samolotów w tym zakresie, przelatujÄ…cych nad osiedlami ludzkimi.

ŹródÅ‚o: Bloomberg

 

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane