Środa , 01 Maj 2024

Darmowa alternatywa dla pakietu MS Office. Oto 5 najciekawszych pozycji

   04.09.2023
Pakiet Microsoft Office na dobre zagościł na wielu komputerach – nic dziwnego jest to oprogramowanie przydatne i sprawdzone. Ma jednak sporą wadę – jest płatne. Nie znaczy to jednak, że jeśli nie chcemy wydawać sporych pieniędzy na pakiet do pisania tekstów i edycji arkuszy kalkulacyjnych nie mamy alternatywy. Przeciwnie, w sieci są dostępne bezpłatne odpowiedniki programów z pakietu MS Office, niektóre bardzo dobre i funkcjonalne. Oto przegląd takich bezpłatnych rozwiązań.
By korzystać z aplikacji biurowych wcale nie musimy wydawać pieniędzy

Pakiet biurowy to oprogramowanie właściwie niezbędne na każdym komputerze. Wbrew nazwie przydaje się nie tylko w codziennej pracy, ale też w domu, zwłaszcza gdy potrzebujemy spokojnie napisać lub edytować dowolny dokument, lub łatwo przeliczyć zestawienie osobistych wydatków. Produkt Microsoftu jest rozwiązaniem bardzo rozbudowanym i dopracowanym, ale trzeba za niego zapłacić kilkaset złotych, jeśli zdecydujemy się na wersję dostępną w ramach rocznej subskrypcji.

Dla wielu osób, które z aplikacji takich jak edytor tekstu czy arkusz kalkulacyjny korzystają często, ale jednak nie codziennie, zakup pakietu od MS może być zwyczajnie nieopłacalny. W takim przypadku wato jednak rozejrzeć się za jedną z darmowych alternatyw, a tych jak zaraz pokażemy, wcale nie brakuje.

LibreOffice

To jedna z najbardziej znanych i jednocześnie najbardziej rozbudowanych alternatyw dla pakietu MS Office. Zawiera ona aplikacje do tworzenia i edycji tekstu, arkusze kalkulacyjne, narzędzie do tworzenia prezentacji, a nawet program do tworzenia baz danych. W skład zestawu wchodzą moduły:

Writer, czyli aplikacja do tworzenia i edycji tekstu, który umożliwia też wstawianie tabel, wykresów, nadawanie stylów. Co ważne, obsługuje korespondencję seryjną, może się poszczycić rozbudowanym słownikiem (także w j. polskim). W trakcie pisania edytor potrafi podpowiadać dalszy ciąg całego wyrazu. W programie tym użytkownicy znajdą sporą listę szablonów ułatwiających i przyspieszających tworzenie atrakcyjnych wizualnie dokumentów. Rozbudowano też samą edycję – każdy użytkownik znajdzie tu bardzo przydatne dla własnych preferencji opcje.

Calc, czyli darmowy odpowiednik MS Excel. Program pozwala na tworzenie przejrzystych zestawień oraz dokonywanie obliczeń. Program potrafi na przykład przeliczać kursy walut według aktualnych danych pobranych z Internetu, można w nim operować formułami (większość jest zbliżona do tych z Excela i można używać ich polskich odpowiedników), jest też możliwość tworzenia własnych funkcji. Program pozwala oczywiście na tworzenie tabel i wykresów.

Impress, to z kolei moduł do tworzenia prezentacji. Aplikacja pozwala tworzyć efektowne bloki tekstowe, czytelne grafiki, stosować gotowe szablony, a także zapewnia obsługę animacji. Dzięki programowi stworzymy także przejrzyste prezentacje 3D (grafiki rastrowa i wektorowa są obsługiwane). Co ciekawe, w Impress można stworzyć samootwierające się prezentacje, do których odtworzenia na innym komputerze nie będzie potrzebny żaden pakiet biurowy.

Base to ciekawa aplikacja do tworzenia złożonych baz danych. Dzięki niej stworzymy lub zmodyfikujemy zarówno tabele jak i formularze, potrafi tworzyć raporty i konstruować zapytania. Program działa w oparciu o wbudowany silnik bazodanowy H-SQL, potrafi również obsługiwać bazy oparte o dBASE. Dane przechowywane są w plikach XML.

Tu zaczynamy pracę z LibreOffice

Dużą zaletą pakietu Libre Office jest zgodność dokumentów z pakietem Office Microsoftu. Oznacza to, iż dokumenty stworzone w tym pakiecie można otwierać także za pomocą aplikacji MS Office.

Google Docs

To ciekawa i darmowa alternatywa dla pakietu MS Office, i co najważniejsze, wykorzystująca najnowsze technologie chmurowe. W tym przypadku nie ma konieczności instalacji żadnej aplikacji – prócz przeglądarki internetowej, w której otwieramy poszczególne moduły pakietu. Google do dyspozycji użytkowników przygotowało możliwość tworzenia różnych rodzajów dokumentów:

Dokumenty, jest to odpowiednik Worda, pozwalający na tworzenie i edycję plików tekstowych, także z innymi osobami (na zasadzie współdzielenia).

Arkusze, to z kolei jest uproszczony odpowiednik Excela, który pozwala na samodzielne i łatwe tworzenie dokumentów z danymi liczbowymi, tabel i przeliczeń.

Prezentacje, dzięki którym stworzymy ciekawe pliki z prezentacjami, katalogi, albumy zdjęciowe, zanotujemy własne błyskotliwe pomysły.

Formularze, czyli moduł, w którym maksymalnie prosto możemy stworzyć dokumenty z opcjami do wyboru. Aplikacja pozwala też na gromadzenie zebranych informacji.

Tworzenie dokumentu w Google Docs

Ważną cechą dokumentów Google niezależnie od aplikacji, w jakiej je stworzymy, jest możliwość uzyskania dostępu do nich z praktycznie każdego miejsca na Ziemi bez przenoszenia ich ze sobą. Zapisują się on-line w chmurze, wystarczy się zalogować do swojego konta Google w dowolnym innym miejscu na świecie, by tam zyskać do nich dostęp. Dokumentami tymi możemy się też łatwo dzielić z innymi osobami, wystarczy przydzielić im dostęp, co pozwoli też na wspólne wprowadzanie zmian.

Apache OpenOffice

To niezwykle popularny w Polsce, bezpłatny pakiet biurowy pod względem funkcjonalności i wyglądu bardzo zbliżony do LibreOffice, który zresztą powstał na jego podstawie. Aplikacja posiada te same moduły co Libre Office, a zatem Writer do przygotowywania dokumentów tekstowych, Impress do prezentacji, Calc – arkuszy kalkulacyjnych oraz Base – baz danych.

Strona startowa aplikacji Apache OpenOffice

Dzięki poszczególnym aplikacjom zawartym w pakiecie OpenOffice użytkownicy mogą tworzyć proste dokumenty, chociażby te niezbędne przy staraniach o pracę: listy motywacyjne, krótkie i dłuższe życiorysy, ale nic też nie stoi na przeszkodzie, by powstawały tu całe książki i długie publikacje. Co ważne, dzięki otwartej licencji pakiet może zostać wykorzystany również w firmie, bez ponoszenia jakichkolwiek opłat. Dokumenty, które na nim wytworzymy, są oczywiście zgodne obowiązującym standardem administracji publicznej, co więcej, są też kompatybilne z plikami Microsoft Office i Office for MacOS.

Sporym atutem Open Office są częste aktualizacje i niezwykle szeroka społeczność tworząca bezpłatne rozszerzenia, które jeszcze dodatkowo wzbogacają możliwości całego pakietu.

WPS Office

WPS Office to pakiet biurowy posiadający dwie wersje – całkowicie bezpłatną oraz rozszerzoną, za którą trzeba zapłacić, przy czym wersja Free jest nadal wystarczająca dla większości domowych użytkowników. Jest to stosunkowo nowy pakiet stworzony w Chinach, ale przez swoją dużą funkcjonalność i wizualne podobieństwo (a przez to i łatwość obsługi) do MS Office bardzo szybko zdobywa popularność także i w Polsce.

W skład pakietu wchodzą trzy podstawowe aplikacje:

WPS Writer – czyli program do tworzenia i edycji plików tekstowych, do których można dodawać tabele, grafikę, wykresy, trójwymiarowe napisy typu Word Art. Ciekawą funkcją jest możliwość tworzenia czytelnych formuł i wzorów matematycznych.

WPS Spreadsheets – to odpowiednik Excela. Umożliwia tworzenie wyliczeń i zestawień, które można następnie przekształcić w wykresy lub diagramy. Użytkownicy mogą też korzystać z wielu przydatnych formuł, umożliwiających na przykład obliczanie sumy, średniej, wyznaczanie najmniejszych i największych wartości ze zbioru. Wszystkie dostępne w aplikacji formuły można jeszcze dodatkowo ze sobą łączyć.

WPS Presentation – to aplikacja, która umożliwia tworzenie prezentacji składających się ze slajdów. Mogą one zawierać grafikę, zdjęcia, ClipArty, trójwymiarowe napisy WordArt, tabelki, wykresy, diagramy oraz filmy wideo lub tylko podkład dźwiękowy.

WPS Office — główna zakładka pakietu

Ważnym atutem pakietu jest duża płynność działania, oszczędne zużywanie zasobów systemowych oraz niezwykle przydatna funkcja, jaką jest możliwość pracy na kartach, co pozwala jednoczesną pracę nad wieloma dokumentami bez konieczności otwierania kilku okien i przełączania się między nimi. Dokumenty stworzone w WPS Office można za pomocą pakietu skonwertować do formatu PDF, a także do formatów pakietu MS Office. Program pozwala na ustanowienie hasła do odblokowania konkretnego pliku.

Office Web

Jeśli jednak jesteśmy bardzo przyzwyczajeni do używania pakietu Office, gdyż na przykład korzystamy z niego w pracy, a w domu nie chcielibyśmy uczyć się całej obsługi  od nowa, to mamy jeszcze jedną opcję – jest to dawny Office Online, dziś przez Microsoft nazwany po prostu Office w sieci. Jest to podobna do Google Docs chmurowa i bezpłatna (uproszczona rzecz jasna) wersja klasycznego pakietu Office, ale o nadal sporych możliwościach i łatwa w obsłudze, zwłaszcza dla osób przyzwyczajonych do produktów Microsoftu.

Do korzystania z niej potrzebujemy jedynie darmowego konta Microsoft (może być wspólne, chociażby z kontem systemowym w Windows 10 lub 11) i przeglądarki internetowej, w zamian otrzymujemy dostęp do szeregu znanych aplikacji ich wersjach on-line: Worda, Excela, Power Pointa, a także OneNote, Sway (narzędzie do tworzenia raportów), Outlooka oraz Forms (do tworzenia ankiet, testów oraz sondaży).

Word w Office Online

Korzystanie z usługi Office w wersji internetowej jest całkowicie bezpłatne, pozwala tak jak w przypadku Google Docs udostępniać dokumenty innym osobom oraz uzyskiwać do nich dostęp po zalogowaniu do sieci właściwie na całym świecie.

Tomasz Sławiński

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane