Niedziela , 28 Kwiecień 2024

Sztuczna inteligencja w grach. Co nas czeka w tej dziedzinie?

   16.05.2023
Sztuczna inteligencja jest tematem, o którym często piszemy w HotGear. Jest to ta dziedzina technologii, która w gruncie rzeczy jeszcze raczkuje, ale ma przed sobą świetlaną przyszłość. To wokół niej krążą dziś myśli i działania wielu osób z branży IT, gdyż coraz więcej osób wierzy, że zrewolucjonizuje ona nasz sposób interakcji z technologią. SI zawitała też do świata gier, gdzie obecnie to już nie tylko coś w rodzaju mody, ale również nadzieja na lepszą jakość cyfrowej rozrywki.
Sztuczna Inteligencja swoje skrzydła rozwinie także w świecie gier komputerowych. Fot. Unsplash

Sztuczna inteligencja – nowa? Nie do koÅ„ca

Sztuczna inteligencja w grach komputerowych nie jest wcale, jak mogÅ‚oby siÄ™ wydawać, absolutnÄ… nowoÅ›ciÄ…. PojawiÅ‚a siÄ™ stosunkowo dawno temu i towarzyszy im w zasadzie od samego poczÄ…tku – najstarsze eksperymenty z SI w grach miaÅ‚y bowiem miejsce już w latach 60. XX wieku, kiedy to powstawaÅ‚y pierwsze w ogóle gry komputerowe. Jednym z najwczeÅ›niejszych przykÅ‚adów programu tego typu z zaimplementowanymi elementami przypominajÄ…cymi sztucznÄ… inteligencjÄ™ byÅ‚a gra "Spacewar!", stworzona w 1962 roku na uniwersytecie MIT. W tej skromnej, jak na dzisiejsze standardy grze, statki kosmiczne byÅ‚y sterowane przez graczy lub przez komputer z wykorzystaniem prostych algorytmów SI. W kolejnych dekadach rozwój tej technologii w grach postÄ™powaÅ‚ stopniowo. W latach 70. i 80. pojawiÅ‚y siÄ™ tytuÅ‚y, w których komputer sterowaÅ‚ przeciwnikami gracza, wykorzystujÄ…c różne strategie i bardziej zÅ‚ożone algorytmy. W miarÄ™ rozwoju technologii komputerowych i wzrostu mocy obliczeniowej sztuczna inteligencja w grach staÅ‚a siÄ™ coraz bardziej zaawansowana. W 1997 komputer IBM Deep Blue pokonaÅ‚ nawet mistrza Å›wiata w szachach Rosjanina Gary’ego Kasparowa…

WspóÅ‚czesne gry komputerowe wykorzystujÄ… natomiast zdecydowanie bardziej zaawansowane techniki sztucznej inteligencji (np. uczenie maszynowe) do tworzenia lepiej reagujÄ…cych, umiejÄ…cych nas zaskoczyć przeciwników. DziÄ™ki SI potrafiÄ… oni dostosowywać siÄ™ do dziaÅ‚aÅ„ gracza, podejmować decyzje na podstawie analizy otoczenia i stosować różne taktyki. Technologia w grach może również odpowiadać za generowanie realistycznego zachowania postaci pobocznych oraz sterowanie elementami Å›wiata gry, takimi jak fizyka, oÅ›wietlenie czy animacje.

Krótko mówiÄ…c, sztuczna inteligencja pojawiÅ‚a siÄ™ w grach już w ich wczesnych latach rozwoju i od tego czasu stale ewoluowaÅ‚a, aby zapewnić bardziej zaawansowane, interaktywne i satysfakcjonujÄ…ce doÅ›wiadczenia dla graczy.

Od prostych algorytmów do zaawansowanej inteligencji

W przeszÅ‚oÅ›ci, SI w grach sprowadzaÅ‚a siÄ™ gÅ‚ównie do prostych algorytmów sterowania przeciwnikami, obecnie możemy zobaczyć bardziej zaawansowane systemy SI, które sÄ… w stanie adaptować siÄ™ do zachowaÅ„ graczy, uczyć siÄ™ na podstawie interakcji z nimi i dostosowywać poziom trudnoÅ›ci w czasie rzeczywistym. Dobrym przykÅ‚adem może być system adaptacyjnego poziomu trudnoÅ›ci w grach, który dostosowuje wyzwania do umiejÄ™tnoÅ›ci i doÅ›wiadczenia gracza, zapewniajÄ…c optymalne i satysfakcjonujÄ…ce doÅ›wiadczenie rozgrywki. Ponadto sprawna SI może być wykorzystywana do generowania proceduralnej (powtarzalnej) zawartoÅ›ci w grach, takiej jak poziomy, mapy, postacie, poboczna fabuÅ‚a czy nawet dynamiczna muzyka. Uczenie maszynowe umożliwia tworzenie unikalnych, zróżnicowanych i dynamicznych Å›rodowisk, co przekÅ‚ada siÄ™ na wiÄ™kszÄ… różnorodność i dÅ‚uższe życie gier.

Sztuczna inteligencja ma również zastosowanie w systemach analizy zachowania graczy i personalizacji ich doÅ›wiadczeÅ„. Na podstawie zgromadzonych danych o graczach, komputer może dostosować zawartość, trudność, nagrody czy interakcje w grze do indywidualnych preferencji i umiejÄ™tnoÅ›ci gracza, co prowadzi do bardziej angażujÄ…cego i spersonalizowanego doÅ›wiadczenia z grÄ…. Wreszcie, wspóÅ‚czesna SI może być wykorzystywana w grach wieloosobowych do lepszego zarzÄ…dzania botami, czyli postaciami, które mogÄ… odgrywać rolÄ™ towarzyszy lub przeciwników graczy. DziÄ™ki temu gry wieloosobowe mogÄ… oferować peÅ‚ne i satysfakcjonujÄ…ce doÅ›wiadczenie nawet wtedy, gdy brakuje peÅ‚nego skÅ‚adu żywych graczy.

Co nowego przyniesie rozwój sztucznej inteligencji w grach przyszÅ‚oÅ›ci?

Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjaÅ‚, przez co z pewnoÅ›ciÄ… wpÅ‚ynie na gry komputerowe w nadchodzÄ…cych latach w bardzo różnorodny sposób. Analitycy przewidujÄ…, że znaczenie SI bÄ™dzie szczególne duże w kilku podstawowych obszarach cyfrowej rozrywki:

Tworzenie inteligentnych przeciwników. Sztuczna inteligencja może umożliwić tworzenie przeciwników bardziej inteligentnych, adaptujÄ…cych siÄ™ do stylu gry gracza i podejmujÄ…cych bardziej wyrafinowane decyzje niż dotychczas. PrzeglÄ…dajÄ…c wspóÅ‚czesne fora gamingowe, bardzo czÄ™sto można natrafić na skargi graczy, że tworzone dziÅ› produkcje Å‚atwo przejść nawet na najwyższym poziomie trudnoÅ›ci. Spostrzegawczy gracz Å‚atwo wychwyci niuanse zachowaÅ„ sztucznych postaci, przez co stajÄ… siÄ™ one bardzo przewidywalne i Å‚atwe do wyeliminowania, cierpi na tym jakość rozgrywki. Przeciwnicy przyszÅ‚oÅ›ci mogÄ… analizować zachowanie gracza w czasie rzeczywistym, uczyć siÄ™ z jego dziaÅ‚aÅ„ i dostosowywać swoje strategie, co prowadzi do wygenerowania bardziej dynamicznej i wymagajÄ…cej, a przez to satysfakcjonujÄ…cej rozgrywki.

Bardziej realistyczne interakcje komputer-gracz. Sztuczna inteligencja może pomóc w tworzeniu bardziej realistycznych interakcji z postaciami niezależnymi (NPC) w grach. NPC mogÄ… posiadać bardziej zaawansowane modele zachowaÅ„, reagować na różne sytuacje w bardziej naturalny sposób i wykazywać bardziej autentyczne emocje, co przyczynia siÄ™ do gÅ‚Ä™bszego zanurzenia w Å›wiat gry.

Generowanie ciekawszych treÅ›ci. SI może odegrać istotnÄ… rolÄ™ w generowaniu proceduralnym treÅ›ci gry, takich jak poziomy, mapy, przedmioty czy dialogi. DziÄ™ki temu gry mogÄ… oferować wiÄ™kszÄ… różnorodność i niepowtarzalność, ponieważ systemy SI mogÄ… tworzyć losowo generowane elementy, które speÅ‚niajÄ… okreÅ›lone kryteria i zapewniajÄ… ciekawe doÅ›wiadczenia dla graczy, ale za każdym razem znaczÄ…co inne. W efekcie, jeÅ›li nawet bÄ™dziemy przechodzić grÄ™ wiele razy, dialogi, rozmowy, a nawet poboczna sceneria nie bÄ™dÄ… siÄ™ powtarzać, przez co gra nie bÄ™dzie siÄ™ nudzić nawet po dÅ‚uższym czasie.

Personalizacja doÅ›wiadczenia. Wykorzystanie SI może umożliwić grom przyszÅ‚oÅ›ci lepsze dostosowywanie siÄ™ do preferencji i umiejÄ™tnoÅ›ci gracza. Systemy SI mogÄ… analizować styl gry, preferencje i historiÄ™ gracza, aby dostosowywać trudność, proponować bardziej spersonalizowane cele czy generować treÅ›ci dopasowane do indywidualnych potrzeb. W przyszÅ‚oÅ›ci każdy bÄ™dzie mógÅ‚ przechodzić gry na swój wÅ‚asny sposób – dziÅ› gry wymagajÄ… okreÅ›lonego typu zachowaÅ„, dostÄ™pne wybory sÄ… ograniczone, za kilka lat to siÄ™ diametralnie zmieni.

Tworzenie inteligentnych botów i nowych postaci w grze. Sztuczna inteligencja może być również używana do tworzenia inteligentnych botów, które mogÄ… zastÄ™pować graczy lub wspóÅ‚pracować z nimi w trybie wieloosobowym. MogÄ… one wykazywać inteligentne zachowanie, podejmować decyzje strategiczne i reagować na zmieniajÄ…ce siÄ™ warunki, co umożliwia grÄ™ w peÅ‚ni lub częściowo z udziaÅ‚em SI. Wygenerowane w ten sposób postacie bÄ™dÄ… siÄ™ zachowywać o wiele bardziej sensownie niż te tworzone wspóÅ‚czeÅ›nie. RafaÅ‚ Tyl, jeden z przedstawicieli branży gamingowej, szef QED Games, firmy specjalizujÄ…cej siÄ™ w tworzeniu rozwiÄ…zaÅ„ SI stwierdziÅ‚ w wywiadzie, że „zadaniem twórców sztucznej inteligencji w grach jest to, aby gracz mógÅ‚ uwierzyć, że za zachowaniem postaci stoi logiczna myÅ›l, że jest to inteligentna postać, a nie po prostu bot” i to jest klucz. W pewnym momencie gracze po prostu nie bÄ™dÄ… w stanie odróżnić, czy grajÄ… z ludzkim, czy też sztucznym, wygenerowanym komputerowo przeciwnikiem.

Czy sztuczna inteligencja będzie w stanie sama tworzyć nowe gry, bez pomocy człowieka?

Obecnie sztuczna inteligencja nie jest w stanie caÅ‚kowicie zastÄ…pić programistów w tworzeniu gier. Tworzenie cyfrowej rozrywki to kompleksowy proces, który wymaga zarówno umiejÄ™tnoÅ›ci programistycznych, jak i kreatywnoÅ›ci, wiedzy projektowej i zdolnoÅ›ci do rozwiÄ…zywania problemów. Chociaż SI może być narzÄ™dziem wspomagajÄ…cym w niektórych aspektach tworzenia gier, to programiÅ›ci pozostajÄ… i jeszcze dÅ‚ugo pozostanÄ… niezastÄ…pieni w wielu kluczowych obszarach.

Tworzenie gier rozpoczyna siÄ™ od tworzenia koncepcji i projektu, które wymagajÄ… ludzkiej kreatywnoÅ›ci i wizji. ProgramiÅ›ci majÄ… kluczowÄ… rolÄ™ w tworzeniu scenariuszy rozgrywki, opracowywaniu mechanik, tworzeniu interfejsów użytkownika i zapewnianiu ogólnej jakoÅ›ci gry. Ludzie tworzÄ… algorytmy i logikÄ™, które kontrolujÄ… zachowanie postaci, przeciwników, fizykÄ™ gry i wiele innych aspektów. Tworzenie skomplikowanych i elastycznych systemów wymaga umiejÄ™tnoÅ›ci programistycznych, wiedzy matematycznej i zrozumienia zasad dziaÅ‚ania Å›wiata.

Å»ywi twórcy gier sÄ… też odpowiedzialni za optymalizacjÄ™ kodu gry, aby ten dziaÅ‚aÅ‚ pÅ‚ynnie i wydajnie na różnych platformach. Wymaga to dogÅ‚Ä™bnej wiedzy na temat architektury sprzÄ™towej, technologii programowania i technik optymalizacyjnych, które sÄ… trudne do zautomatyzowania przez komputery. Tworzenie dobrych gier wymaga pomysÅ‚owoÅ›ci, innowacyjnoÅ›ci i zdolnoÅ›ci do myÅ›lenia poza schematami. ProgramiÅ›ci czÄ™sto wprowadzajÄ… nowe rozwiÄ…zania, tworzÄ… unikalne funkcje i eksperymentujÄ… z różnymi ideami. To wÅ‚aÅ›nie ludzka kreatywność i intuicja sÄ… kluczowe w procesie twórczym.

Mimo że sztuczna inteligencja może wspierać programistów poprzez automatyzacjÄ™ pewnych zadaÅ„, takich jak generowanie treÅ›ci proceduralnych czy testowanie gry, to jej rola jest raczej uzupeÅ‚niajÄ…ca i w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci z pewnoÅ›ciÄ… nie zastÄ…pi realnego twórcy. ProgramiÅ›ci nadal odgrywajÄ… i bÄ™dÄ… odgrywać kluczowÄ… rolÄ™ w tworzeniu gier, ponieważ to oni majÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci i wiedzÄ™ potrzebnÄ… do opracowywania i wdrażania zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„. Sztuczna inteligencja może tylko efektywnie w tym pomóc.

Tomasz Sławiński

To też Cię zainteresuje

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane