Choć większość firm i instytucji wysyłając do nas dokumenty lub listy pocztą e-mail, odradza ich drukowanie w celu ochrony środowiska, czasem druk w domu staje się koniecznością. Jednak drukarka nie zawsze działa prawidłowo. Może się zaciąć, nie rozpoznawać tuszu lub papieru, wydawać dziwne dźwięki lub w ogóle nie reagować na polecenia. W takich sytuacjach nie trzeba od razu dzwonić do serwisu lub kupować nowego urządzenia. Często wystarczy sprawdzić kilka podstawowych rzeczy, aby przywrócić ten sprzęt do życia. W tym artykule przedstawiamy kilka porad, jak rozpoznać i rozwiązać najczęstsze problemy z domową lub biurową drukarką.
Drukarka po prostu nie drukuje
Może to być spowodowane przez wiele czynników, takich jak brak połączenia z komputerem, brak tuszu lub tonera, zacięty papier lub błąd oprogramowania. Sprawdź, czy drukarka jest podłączona do komputera i do zasilania, czy ma wystarczającą ilość tuszu lub tonera, czy nie ma zablokowanego papieru w podajniku lub w środku urządzenia i czy sterowniki są aktualne. Jeśli problem występuje po usunięciu innych czynników, wówczas skontaktuj się z producentem lub serwisem.
Drukarka drukuje wolno
Przyczyną może być ustawienie jakości druku na zbyt wysokim poziomie, co zużywa więcej tuszu lub tonera i wydłuża czas drukowania. Możesz spróbować zmniejszyć jakość druku w ustawieniach drukarki lub wybrać tryb szkicu lub oszczędzania tuszu. Innym rozwiązaniem może być użycie kabla USB zamiast połączenia bezprzewodowego, co zapewnia (jeśli mamy wolne Wi-Fi) szybszą transmisję danych.
Drukarka drukuje nierówno lub rozmazuje tekst i obrazy
Może to oznaczać, że głowica drukująca jest zabrudzona lub uszkodzona, albo że tusz lub toner jest niskiej jakości lub niewłaściwie dopasowany do drukarki. W takim przypadku należy oczyścić głowicę drukującą za pomocą funkcji czyszczenia dostępnej w ustawieniach drukarki lub ręcznie za pomocą wilgotnej ściereczki. Jeśli to nie pomoże, należy wymienić tusz lub toner na oryginalny lub zgodny z modelem drukarki.
Drukarka nie wykrywa papieru lub podaje go nieprawidłowo
Może to być spowodowane przez uszkodzenie mechanizmu podawania papieru, ale częściej przyczyną jest niewłaściwy rozmiar lub rodzaj papieru, zbyt dużą ilość papieru w podajniku lub obecność obcych przedmiotów w środku urządzenia. Sprawdź, czy papier jest odpowiedni do drukarki i czy jest dobrze ułożony w podajniku, nie przekraczając maksymalnej pojemności. Usuń wszelkie zacięcia papieru lub obce przedmioty z wnętrza drukarki i wtedy sprawdź, czy mechanizm podawania papieru działa prawidłowo.
Drukarka nie skanuje ani nie kopiuje dokumentów
Może to być spowodowane przez uszkodzenie skanera lub kopiarki, brak połączenia z komputerem, błąd oprogramowania lub brak miejsca na dysku twardym. Sprawdź, czy skaner lub kopiarka jest podłączony do komputera i do zasilania, czy sterowniki są aktualne i czy masz wystarczającą ilość wolnego miejsca na dysku twardym. Jeśli problem nadal występuje, skontaktuj się z producentem lub serwisem.
Drukarka zużywa za dużo tuszu lub tonera
Może to być spowodowane przez ustawienie jakości druku na zbyt wysokim poziomie, zbyt częste czyszczenie głowicy drukującej, używanie trybu kolorowego zamiast czarno-białego lub używanie tuszu lub tonera niskiej jakości lub niewłaściwie dopasowanego do drukarki. Możesz spróbować zmniejszyć jakość druku w ustawieniach drukarki. Unikaj częstego czyszczenia głowicy drukującej, chyba że jest to konieczne. Używaj trybu kolorowego tylko wtedy, gdy potrzebujesz drukować obrazy lub grafiki.
Drukarka nie łączy się z siecią bezprzewodową
Może to być spowodowane przez słaby sygnał, błąd konfiguracji, niekompatybilność urządzeń lub zabezpieczenia sieci. Sprawdź, czy drukarka i komputer są w zasięgu sieci bezprzewodowej i czy mają prawidłowe ustawienia sieciowe. Upewnij się, że drukarka i komputer są kompatybilne z siecią bezprzewodową i że znasz hasło do sieci. Więcej na temat tego, dlaczego komputer może nie widzieć drukarki, piszemy w tym artykule.
Drukarka wyświetla błędy lub komunikaty ostrzegawcze
Może to być spowodowane przez różne problemy, takie jak brak tuszu lub tonera, zacięcie papieru, uszkodzenie urządzenia lub błąd oprogramowania. Sprawdź, co oznacza kod błędu lub komunikat ostrzegawczy na wyświetlaczu drukarki, lub w instrukcji obsługi. Postępuj zgodnie z instrukcjami podanymi przez drukarkę lub producenta, aby rozwiązać problem. Najczęściej konieczna będzie aktualizacja oprogramowania. Jeśli problem nadal występuje, wówczas nie pozostaje nic innego niż kontakt z producentem lub serwisem.
Drukarka jest głośna lub wibruje podczas pracy
Może to być spowodowane przez zużycie części mechanicznych, niewłaściwe ustawienie urządzenia, obecność obcych przedmiotów w środku lub brak smarowania. Sprawdź, czy drukarka jest stabilnie ustawiona na płaskiej i twardej powierzchni i czy nie ma żadnych obcych przedmiotów w środku. Sprawdź, czy części mechaniczne są w dobrym stanie i czy nie wymagają wymiany lub naprawy. Użyj odpowiedniego smaru do smarowania części ruchomych drukarki.
Wydruk jest zanieczyszczony
Drukarka jest zabrudzona lub zakurzona wewnątrz. Może to wpływać na jakość druku i żywotność urządzenia. Aby utrzymać drukarkę w czystości, należy regularnie usuwać kurz i brud z zewnątrz i wewnątrz urządzenia za pomocą suchej ściereczki lub sprężonego powietrza. Należy również unikać wystawiania drukarki na bezpośrednie działanie słońca, wilgoci, ciepła lub zimna.
Podsumowanie
Drukowanie dokumentów i listów otrzymanych drogą elektroniczną jest – jak już wspomniałem – często niezalecane ze względu na negatywny wpływ na środowisko naturalne. Niemniej jednak, w niektórych sytuacjach może być to nieuniknione, na przykład, gdy potrzebujemy mieć fizyczną kopię ważnego dokumentu lub gdy chcemy udostępnić informacje innym osobom, które nie mają dostępu do Internetu. W takich przypadkach możemy skorzystać z drukarki domowej, ale musimy być przygotowani na to, że czasem może ona nie działać poprawnie. Jak się jednak okazuje, nie zawsze z każdym problemem trzeba od razu udawać się do serwisu.
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE