Pojazdy napÄ™dzane wodorem to jedna z najszybciej rozwijajÄ…cych siÄ™ ostatnio branż w obrÄ™bie motoryzacji. Wielu ekspertów przewiduje, że w przyszÅ‚oÅ›ci mogÄ… one wyprzeć – prócz klasycznych benzynowych – także i samochody oraz autobusy elektryczne. Podczas prezentacji, w czasie której autobus polskiej produkcji napÄ™dzany wÅ‚aÅ›nie takim, wodorowym silnikiem, do hali prezentacyjnej wprowadziÅ‚ sam Zygmunt Solorz – przewodniczÄ…cy rady nadzorczej Grupy Polsat Plus, przedstawiono nawet szereg interesujÄ…cych argumentów przemawiajÄ…cych za tÄ… tezÄ….
Warty podkreślenia jest fakt, że NesoBus to nie makieta stworzona na potrzeby efektownej prezentacji, ale w pełni funkcjonalny, jeżdżacy prototyp. Autobus przeszedł wszelkie niezbędne testy i uzyskał europejską homologację.
Pojazdy wodorowe bardziej ekologiczne od elektrycznych?
W czasie premiery nowego autobusu jego twórcy wskazywali powody, dla których ogniwa wodorowe wydajÄ… siÄ™ być dobrÄ… (ekologicznÄ…) inwestycjÄ… i faktycznie, trudno odmówić racji ich argumentom. Eksperci Polsatu Plus wyliczyli bowiem, że biorÄ…c pod uwagÄ™ Å›lad wÄ™glowy jaki powstaje przy produkcji baterii i ogniw paliwowych, a także to, że w Polsce energia elektryczna powstaje w dużej mierze w elektrowniach zasilanych paliwami kopalnymi, autobusy spalinowe z silnikami diesla powodujÄ… emisjÄ™ na poziomie 796 ton, oferujÄ…c przy tym zasiÄ™g 700 km i tankowanie w 8 minut. Dla autobusów elektrycznych ta emisja jest nawet wyższa, bo siÄ™ga 889 ton CO2, przy czym ich Å›redni zasiÄ™g wynosi zaledwie 200 km, a czas Å‚adowania akumulatorów przekracza 4 godziny. Tymczasem dla autobusu wodorowego Å›lad wÄ™glowy to tylko 59 ton CO2, jego zasiÄ™g to aż ok. 500 km a tankowanie trwa 15 minut.
Wodorowy NesoBus przewiezie prawie 100 pasażerów
Najważniejszym punktem premiery Grupy Polsat Plus byÅ‚a oczywiÅ›cie prezentacja samego autobusu. Produkowany w Åšwidniku pojazd ma mieć w podstawowej wersji 12 m dÅ‚ugoÅ›ci, 2,55 m szerokoÅ›ci, 3,5 m wysokoÅ›ci i ważyć 13 ton. W czasie pracy bÄ™dzie mógÅ‚ przewozić do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzÄ…cych.
Co ciekawe, zaprojektowany od podstaw autobus ma mieć konstrukcjÄ™ moduÅ‚owÄ…, która pozwoli lepiej dopasować go do potrzeb potencjalnych nabywców. BÄ™dzie można np. doÅ‚ożyć dodatkowe zbiorniki paliwa, dziÄ™ki czemu wzroÅ›nie zasiÄ™g pojazdu (ze standardowych 450 km). Samo tankowanie „baku”, który pomiÄ™ci ok. 38 kg wodoru potrwa 15 minut, natomiast autobus w czasie jazdy zużyje do 8 kg wodoru na 100 km, przy czym w testach faktyczne zużycie okazaÅ‚o siÄ™ nawet mniejsze i wyniosÅ‚o 5,5 kg wodoru na 100 km. Powinno to pozwolić, przy standardowej jeździe po mieÅ›cie, na tankowanie co dwa dni.
Ogniwo wodorowe
NapÄ™d autobusu stanowi ogniwo wodorowe, którego dziaÅ‚anie opiera siÄ™ na reakcji elektrochemicznej wodoru z tlenem, w czasie której powstaje energia (oraz ciepÅ‚o), a „spalinami” jest tu po prostu zwykÅ‚a woda. W autobusie wodór bÄ™dzie doprowadzany z wysokociÅ›nieniowego zbiornika do ogniwa. Wytworzony w ogniwie prÄ…d, zmieniony ze staÅ‚ego na zmienny zasili dwa elektryczne silniki trakcyjne, o mocy 125 kW każdy.
CaÅ‚a konstrukcja ma być bardzo bezpieczna – pojazd bÄ™dzie wyposażony w czujnik pożarowy a także czujnik zderzeniowy ukÅ‚adu wodorowego, pozwoli to odciąć instalacjÄ™ wodorowÄ… w trakcie ewentualnego wypadku.
Za design zewnÄ™trzny autobusu odpowiadaÅ‚o wÅ‚oskie studio projektowe Torino Design – pod tym wzglÄ™dem nie odbiega on od obecnych standardów, bryÅ‚a wydaje siÄ™ nowoczesna, przemyÅ›lana i estetyczna.
ŹródÅ‚o: Grupa Polsat Plus
KOMENTARZE (22) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE