Czym jest Metaverse?
Metaverse, znany również jako metawersum lub metaÅ›wiat, to intensywnie rozwijana od kilku lat koncepcja obejmujÄ…ca wspóÅ‚istnienie wielu wirtualnych Å›wiatów 3D, w których funkcjonujÄ… ludzie reprezentowani przez awatary. Te wirtualne przestrzenie umożliwiajÄ… użytkownikom interakcje podobne do tych w Å›wiecie rzeczywistym, takie jak praca, zabawa, spotkania ze znajomymi, a nawet dokonywanie zakupów. Aby wejść do Metaverse, przynajmniej teraz, potrzebne sÄ… specjalne zestawy w technologii VR (rzeczywistoÅ›ci wirtualnej) lub AR (rzeczywistoÅ›ci rozszerzonej).
Klasyczny Metaverse Å‚Ä…czy elementy gier, sieci spoÅ‚ecznych, wirtualnej rzeczywistoÅ›ci i technologii blockchain, oferujÄ…c nowe i innowacyjne możliwoÅ›ci interakcji i doÅ›wiadczeÅ„. Sam termin "metaverse" zostaÅ‚ stworzony przez Neala Stephensona w powieÅ›ci science fiction "Zamieć" wydanej w 1992 roku, gdzie metawersum to wÅ‚aÅ›nie wirtualny Å›wiat równolegÅ‚y do Å›wiata rzeczywistego.
Definicja zjawiska wciąż ewoluuje, a sam metaÅ›wiat nadal siÄ™ ksztaÅ‚tuje, co prowadzi do różnych sposobów definiowania tej rzeczywistoÅ›ci. Coraz wiÄ™cej firm technologicznych inwestuje w rozwój tego zagadnienia, co jest czasami porównywane do gorÄ…czki zÅ‚ota. Rozwój rynku gier może sÅ‚użyć jako dobry punkt odniesienia dla ewolucji tego systemu, gdzie gry ewoluujÄ… od prostych zadaÅ„ do wykonania do rozgrywek na wielkich platformach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Metaverse może zmienić oblicze internetu, a jego przyszÅ‚ość wydaje siÄ™ kierunkiem, w którym zmierza nowa generacja sieciowych interakcji.
SkÄ…d taki wzrost zainteresowania metawersum akurat dziÅ›?
Zainteresowanie metawersum wzrosÅ‚o znaczÄ…co w ostatnich latach, gÅ‚ównie ze wzglÄ™du na postÄ™py technologiczne i zmiany spoÅ‚eczne. Pandemia COVID-19 przyspieszyÅ‚a proces cyfryzacji i zwiÄ™kszyÅ‚a potrzebÄ™ zdalnych interakcji, co sprawiÅ‚o, że wizja ta staÅ‚a siÄ™ bardziej atrakcyjna. Dodatkowo, ogÅ‚oszenie przez Marka Zuckerberga zmiany nazwy Facebooka na Meta w październiku 2021 roku skupiÅ‚o uwagÄ™ na koncepcji metawersum jako przyszÅ‚oÅ›ci internetu. Wizja ta zakÅ‚ada stworzenie wirtualnego Å›wiata, w którym użytkownicy mogÄ… wchodzić we wzajemne relacje za pomocÄ… technologii wirtualnej rzeczywistoÅ›ci. Inwestorzy i firmy technologiczne dostrzegajÄ… w wirtualnym Å›wiecie potencjaÅ‚ nowego rynku o wartoÅ›ci miliardów dolarów, co tÅ‚umaczy ich rosnÄ…ce zainteresowanie. Ponadto, rozwój technologii blockchain, kryptowalut i NFT również przyczynia siÄ™ do wzrostu popularnoÅ›ci wirtualu, oferujÄ…c nowe możliwoÅ›ci w zakresie wÅ‚asnoÅ›ci cyfrowej i ekonomii wirtualnej. Wszystkie te czynniki razem tworzÄ… obraz wirtualnego Å›wiata jako kolejnego etapu ewolucji internetu, który może zrewolucjonizować sposób, w jaki ludzie komunikujÄ… siÄ™, pracujÄ… i bawiÄ… siÄ™ w cyfrowym Å›wiecie.
Co to oznacza dla zwykÅ‚ych użytkowników sieci?
Wzrost inwestycji w wirtualny Å›wiat i w efekcie zwiÄ™kszanie siÄ™ jego popularnoÅ›ci, dla użytkowników internetu oznacza przede wszystkim dostÄ™p do nowych form interakcji i doÅ›wiadczeÅ„ w wirtualnym Å›wiecie. Metawersum, bÄ™dÄ…ce zÅ‚ożonÄ… przestrzeniÄ… cyfrowÄ…, umożliwia tworzenie i eksplorowanie wirtualnych przestrzeni, co może przynieść zmiany w sposobie, w jaki pracujemy, uczymy siÄ™ i komunikujemy. Być może w przyszÅ‚oÅ›ci dzieci nie bÄ™dÄ… chodzić do szkoÅ‚y, a spotykać siÄ™ zacznÄ… w wirtualnych klasach. Podobnie pracownicy biur. Z jednej strony, metawersum oferuje możliwoÅ›ci rozwoju biznesowego, edukacyjnego i spoÅ‚ecznego, z drugiej – stawia nowe wyzwania dotyczÄ…ce prywatnoÅ›ci, bezpieczeÅ„stwa i etyki.
W kontekÅ›cie gospodarczym, metawersum może stać siÄ™ platformÄ… dla innowacyjnych przedsiÄ™biorstw, oferujÄ…c nowe możliwoÅ›ci dla marketingu, sprzedaży i obsÅ‚ugi klienta. W obszarze edukacji, wirtualne Å›wiaty mogÄ… urozmaicić proces nauczania, oferujÄ…c interaktywne i immersyjne doÅ›wiadczenia edukacyjne. Jednakże, istotne jest również zrozumienie potencjalnych zagrożeÅ„, takich jak nadużycia wirtualnej przestrzeni czy kwestie zwiÄ…zane z prawami autorskimi. Warto zauważyć, że metawersum jest nadal w fazie rozwoju i jego ostateczny ksztaÅ‚t bÄ™dzie ewoluowaÅ‚ wraz z postÄ™pem technologicznym i zmieniajÄ…cymi siÄ™ potrzebami użytkowników.
W metaverse inwestujÄ… nie tylko firmy prywatne
Metawersum, jako nowa gałąź gospodarki, przyciÄ…ga uwagÄ™ paÅ„stw na caÅ‚ym Å›wiecie, w tym także Polski, która może stać siÄ™ liderem tego typu technologii w Europie. Polskie przedsiÄ™biorstwa już teraz inwestujÄ… w technologie takie jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, a także w projekty edukacyjne i naukowe zwiÄ…zane z wirtualem. Na przykÅ‚ad sektor bankowy w Polsce poczyniÅ‚ już pierwsze kroki, organizujÄ…c w sieci wydarzenia, które przyciÄ…gajÄ… tysiÄ…ce uczestników.
Badania pokazujÄ…, że spoÅ‚eczeÅ„stwo jest otwarte na interakcje z markami w wirtualnym Å›wiecie, a mÅ‚odsze pokolenia sÄ… gotowe inwestować w tÄ™ technologiÄ™. Wartość rynku metawersum w Polsce może osiÄ…gnąć nawet 10 mld euro w ciÄ…gu najbliższej dekady, co stanowi ogromnÄ… szansÄ™ dla gospodarki kraju. Strategia rozwoju tej technologii powinna oczywiÅ›cie obejmować aspekty spoÅ‚eczne, biznesowe, ekonomiczne i edukacyjne, aby technologia ta zostaÅ‚a równomiernie wdrożona we wszystkich obszarach życia. Polska, dziÄ™ki swojemu doÅ›wiadczeniu i gotowoÅ›ci inwestycyjnej, ma szansÄ™ na wykorzystanie cyfrowego Å›wiata do edukacji pracowników, rozwoju produktów i usÅ‚ug, a także do tworzenia nowych miejsc pracy. InwestujÄ… także inne kraje – np. Barbados otworzyÅ‚ w sieci swojÄ… cyfrowÄ… ambasadÄ™.
Przykłady praktycznego zastosowania metawersum
Metawersum znajduje zastosowanie w wielu różnych sektorach. Na przykÅ‚ad, w Decentraland, użytkownicy mogÄ… kupować, sprzedawać i budować na wirtualnych dziaÅ‚kach, co otwiera nowe możliwoÅ›ci w sektorze nieruchomoÅ›ci i interakcji spoÅ‚ecznych. W edukacji i rozrywce, platformy takie jak Roblox umożliwiajÄ… tworzenie i udziaÅ‚ w interaktywnych doÅ›wiadczeniach edukacyjnych oraz grach, wspierajÄ…c kreatywność i uczenie siÄ™ poprzez zabawÄ™. The Sandbox to kolejny przykÅ‚ad, gdzie użytkownicy mogÄ… tworzyć wÅ‚asne gry i doÅ›wiadczenia, co przyczynia siÄ™ do rozwoju kreatywnej gospodarki. W sporcie, Virtually Human Studio wykorzystuje internet do tworzenia wirtualnych wyÅ›cigów konnych, co zmienia sposób, w jaki ludzie angażujÄ… siÄ™ w zakÅ‚ady i oglÄ…danie sportu. W sferze pracy, narzÄ™dzia takie jak Microsoft Mesh i Meta Horizon Workrooms pozwalajÄ… na wspóÅ‚pracÄ™ i spotkania w wirtualnej rzeczywistoÅ›ci, co może zrewolucjonizować zdalnÄ… pracÄ™. Nike Virtual World otwiera nowe możliwoÅ›ci dla handlu detalicznego, pozwalajÄ…c użytkownikom na interakcjÄ™ z markÄ… w zupeÅ‚nie nowy sposób. W opiece zdrowotnej, Mirror World może oferować wirtualne Å›rodowiska do terapii i rehabilitacji. Te przykÅ‚ady pokazujÄ…, jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość może być wykorzystywana do tworzenia nowych doÅ›wiadczeÅ„ i możliwoÅ›ci w różnych aspektach życia codziennego i zawodowego.
Czy metawersum niesie ze sobą jakieś zagrożenia?
Metawersum, bÄ™dÄ…ce koncepcjÄ… cyfrowego Å›wiata równolegÅ‚ego do rzeczywistoÅ›ci fizycznej, niesie ze sobÄ… wiele obietnic w zakresie innowacji i interakcji spoÅ‚ecznych. Jednakże, jak każda zaawansowana technologia, także i ta posiada również potencjalne wady i zagrożenia. WÅ›ród wad wymienia siÄ™ zwiÄ™kszone ryzyko uzależnienia od Å›wiata wirtualnego, co może prowadzić do zaniedbywania życia realnego i relacji miÄ™dzyludzkich. Ponadto, istnieje obawa, że przeniesienie aktywnoÅ›ci do Å›wiata cyfrowego może stać siÄ™ narzÄ™dziem do nadmiernej inwigilacji i gromadzenia danych osobowych, co budzi poważne obawy dotyczÄ…ce prywatnoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwa danych.
Zagrożenia mogÄ… również obejmować manipulacjÄ™ i szerzenie treÅ›ci szkodliwych, takich jak jÄ™zyk nienawiÅ›ci czy dezinformacja. Kwestie bezpieczeÅ„stwa tożsamoÅ›ci cyfrowej sÄ… szczególnie istotne, gdyż kradzież tożsamoÅ›ci Å›wiecie wirtualnym może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata majÄ…tku, a także wykorzystanie awatarów do oszustw finansowych czy szantażu. Istnieje również ryzyko, że dzieci i osoby podatne na stres mogÄ… być szczególnie narażone na negatywne aspekty metawersum, w tym na cyberprzemoc czy cyberprzestÄ™pczość. Brak regulacji prawnych w tej dziedzinie może dodatkowo komplikować ochronÄ™ użytkowników przed oszustwami i nadużyciami. Warto zatem podchodzić do tej nowinki z rozwagÄ…, majÄ…c na uwadze zarówno jego potencjaÅ‚, jak i możliwe ryzyka.
Podsumowanie
Metawersum jest cyfrowym Å›wiatem równolegÅ‚ym do rzeczywistoÅ›ci fizycznej, który ma wiele zalet, ale też wad i zagrożeÅ„. WÅ›ród wad możliwe jest chociażby gÅ‚Ä™bokie uzależnienie od Å›wiata wirtualnego i naruszenie prywatnoÅ›ci danych. WÅ›ród zalet wymieniane sÄ… możliwość prowadzenia spotkaÅ„, konferencji, a nawet codziennych interakcji w wirtualnej przestrzeni. Dodatkowo, metawersum otwiera nowe możliwoÅ›ci dla edukacji i rozrywki, oferujÄ…c doÅ›wiadczenia niemożliwe do osiÄ…gniÄ™cia w rzeczywistym Å›wiecie. PrzemysÅ‚ już dziÅ› wykorzystuje wirtualnÄ… rzeczywistość do symulacji procesów produkcyjnych, co pozwala na optymalizacjÄ™ i identyfikacjÄ™ potencjalnych problemów przed rozpoczÄ™ciem produkcji.
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE