Niedziela , 28 Kwiecień 2024

Chcesz mieć więcej klatek w grach? Włącz tę jedną funkcję

   13.03.2024
DLSS, XeSS i FSR to zaawansowane (i stosunkowo świeże) technologie skalowania obrazu wykorzystywane w grach komputerowych, które mają na celu poprawę wydajności i jakości grafiki bez konieczności posiadania najpotężniejszego i najdroższego sprzętu. Dzięki nim posiadacze nieco słabszych komputerów tez mogą się cieszyć płynną i efektowną rozgrywką. W tym artykule wyjaśnimy jak działają owe funkcje, co dokładnie dają i kto może z nich skorzystać.
Funkcje DLSS, XeSS i FSR – czyli jak poprawić wydajność PC w grach bez wydawania pieniędzy. Fot. Unsplash

Skalowanie obrazu w grach komputerowych jest techniką od kilku lat, a więc od dość niedawna stosowaną przez producentów kart graficznych w celu poprawy wydajności i płynności działania wymagających gier komputerowych poprzez faktyczne zmniejszenie rozdzielczości renderowanych obrazów, poniżej rozdzielczości natywnej dla ekranu, ale przy – przynajmniej w teorii – zachowanej jakości wyświetlania. Działa to na zasadzie zmniejszenia liczby pikseli, które muszą być przetworzone przez kartę graficzną, co może znacząco zwiększyć płynność rozgrywki, szczególnie na mniej wydajnym sprzęcie. Najbardziej zauważalnym efektem jest zwiększenie się liczby generowanych klatek na sekundę, co znacząco poprawia jakość grania.

Dzięki takiemu rozwiązaniu osoby, które nie mogą sobie pozwolić na zakup topowych grafik (a te potrafią dziś kosztować więcej niż całe komputery jeszcze kilka lat temu) są w stanie bez klatkowania pograć komfortowo nawet na wysokich ustawieniach detali graficznych.

Skalowanie może być realizowane w różny sposób — dynamicznie, gdzie rozdzielczość zmienia się w czasie rzeczywistym w zależności od wymagań wydajnościowych, lub statycznie, gdzie ustawienia skalowania są predefiniowane przez użytkownika lub twórców gry.

Technologie skalowania w grach komputerowych

DLSS

Technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) to zaawansowana technika renderowania obrazu wykorzystująca sztuczną inteligencję. Została opracowana przez firmę Nvidia dla ich kart graficznych opartych na architekturze Turing i kolejnych.

Główną funkcją DLSS jest poprawa wydajności gier komputerowych poprzez zastosowanie technik sztucznej inteligencji do generowania obrazów o wyższej jakości przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia dla procesora graficznego. Działa to poprzez wykorzystanie głębokich sieci neuronowych do przetwarzania obrazu w niższej rozdzielczości, a następnie skalowanie go do docelowej rozdzielczości, z zachowaniem jak najwyższej jakości obrazu.

DLSS pozwala osiągnąć wyższe liczby klatek na sekundę (FPS) w grach przy zachowaniu wysokiej jakości grafiki, co jest szczególnie przydatne w przypadku gier wymagających dużych zasobów graficznych lub w sytuacjach, gdy chcemy grać w wyższej rozdzielczości bez utraty płynności animacji.

FSR

Technologia FSR (FidelityFX Super Resolution) została opracowana przez firmę AMD i stanowi odpowiedź na technologię DLSS (Deep Learning Super Sampling) firmy Nvidia. FSR ma na celu poprawę wydajności w grach poprzez zastosowanie zaawansowanych algorytmów skalowania, ale w przeciwieństwie do DLSS nie wykorzystuje technik sztucznej inteligencji.

FidelityFX Super Resolution działa na zasadzie algorytmicznego skalowania obrazu, w którym wykorzystuje różne techniki przetwarzania obrazu, takie jak rendering na niższej rozdzielczości, upscaling i inne efekty wizualne, aby generować obraz o wyższej rozdzielczości z zachowaniem akceptowalnej jakości. FSR działa w czasie rzeczywistym i jest kompatybilne z różnymi kartami graficznymi, nie tylko z GPU firmy AMD.

Podstawową zasadą działania FSR jest analiza obrazu gry w niższej rozdzielczości, a następnie zastosowanie odpowiednich technik upscalingu i przetwarzania obrazu w celu wygenerowania obrazu w docelowej, wyższej rozdzielczości. W rezultacie gracze mogą osiągnąć wyższe liczby klatek na sekundę (FPS) bez znaczącej utraty jakości wizualnej.

Jednym z głównych założeń FSR jest to, że jest to technologia otwarta, co oznacza, że nie jest ograniczona do konkretnych kart graficznych ani do konkretnych producentów. Dzięki temu deweloperzy gier mogą łatwo zaimplementować FSR w swoich grach, co pozwala na wsparcie szerokiego spektrum sprzętu i optymalizację wydajności dla różnych platform.

XeSS

Funkcja XeSS (Xe Super Sampling) jest to z kolei najnowsza z omawianych, technologia opracowana przez firmę Intel, która stanowi odpowiedź na konkurencyjne rozwiązania DLSS i FSR opracowana po tym, jak Intel postanowił kilka lat temu (po dekadach przerwy) wrócić na rynek kart graficznych dla graczy. XeSS działa na podobnej zasadzie jak DLSS, ale wykorzystuje specjalne algorytmy i techniki sztucznej inteligencji zoptymalizowane dla architektury GPU Intela.

Główną ideą XeSS jest poprawa wydajności w grach komputerowych poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji do renderowania obrazu w niższej rozdzielczości, a następnie skalowanie go do docelowej rozdzielczości z zachowaniem wysokiej jakości grafiki. Także i tu można osiągnąć wyższe liczby klatek na sekundę bez znaczącej utraty jakości obrazu.

Szczegółowy sposób działania XeSS może różnić się w zależności od konkretnych implementacji i dokładnych algorytmów stosowanych przez Intel. Jednak ogólna koncepcja polega na wykorzystaniu uczenia maszynowego do analizy obrazu i generowania szczegółów oraz tekstur w czasie rzeczywistym, co pozwala na uzyskanie płynniejszych i bardziej szczegółowych wizualizacji w grach.

Zalety i wady skalowania obrazu w grach

Każda z tych technologii ma swoje zalety i wady. DLSS oferuje najwyższą jakość grafiki, ale jest ograniczony do kart graficznych NVIDIA. XeSS ma być bardziej uniwersalny, ale nadal czekamy na pełne wdrożenie tej technologii. Z kolei FSR jest najbardziej dostępny i kompatybilny z różnymi urządzeniami, ale może nie oferować tak dobrej jakości grafiki jak DLSS.

Zalety

DLSS

  • Wysoka jakość obrazu. DLSS oferuje bardzo wysoką jakość obrazu, co pozwala uzyskać wyraźne detale i realistyczne efekty wizualne.
  • Wydajność. Poprawia wydajność gier poprzez zwiększenie liczby klatek na sekundę (FPS) przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu.
  • Technologia oparta na sztucznej inteligencji. Wykorzystuje zaawansowane techniki uczenia maszynowego do generowania obrazu, co przyczynia się do jego wysokiej jakości.

FSR

  • Kompatybilność. FSR jest kompatybilne z szerokim spektrum kart graficznych, co oznacza, że może być stosowane nawet w starszych modelach.
  • Technologia otwarta. Jest to otwarta technologia, co oznacza, że nie jest ograniczona do konkretnych producentów kart graficznych.
  • Brak wymagań sprzętowych. Nie ma konieczności posiadania specjalnej karty graficznej lub specjalnego sprzętu, aby korzystać z FSR.

XeSS

  • Alternatywa dla DLSS. Daje użytkownikom alternatywę do technologii DLSS, szczególnie dla tych, którzy posiadają karty graficzne firmy Intel.
  • Zachowanie jakości obrazu. Dzięki zastosowaniu technik skalowania, XeSS może zachować wysoką jakość obrazu nawet przy zmniejszonej rozdzielczości.

Wady

DLSS

  • Wymagane specjalne karty graficzne. DLSS jest ograniczone do kart graficznych firmy Nvidia opartych na architekturze Turing i kolejnych (czyli od modeli RTX2000).
  • Możliwe artefakty obrazu. W niektórych przypadkach może występować efekt "smużenia" lub inne artefakty obrazu.
  • Wymagane wsparcie ze strony deweloperów. Aby korzystać z DLSS, gra musi mieć wsparcie dla tej technologii, co może wymagać dodatkowej pracy ze strony deweloperów.

FSR

  • Jakość obrazu. Mimo że FSR oferuje poprawę wydajności, jakość obrazu może być nieco niższa w porównaniu do DLSS.
  • Brak wsparcia dla starszych gier. Nie wszystkie gry są zoptymalizowane pod kątem FSR, co może ograniczyć dostępność tej technologii.
  • Brak wsparcia dla niektórych kart graficznych. Mimo że FSR jest kompatybilne z szerokim spektrum kart graficznych, niektóre starsze modele mogą nie być wspierane.

XeSS

  • Nowa technologia. XeSS jest stosunkowo nową technologią, więc może być mniej zoptymalizowana lub mniej stabilna niż starsze rozwiązania, takie jak DLSS.
  • Ograniczenie do kart graficznych Intel. XeSS jest ograniczone do kart graficznych firmy Intel, co może ograniczyć dostępność dla użytkowników kart innych producentów.
  • Brak wsparcia w wielu grach. Podobnie jak w przypadku FSR, nie wszystkie gry mogą mieć wsparcie dla XeSS.

Jak włączyć funkcje typu DLSS lub FSR?

Aby włączyć funkcje typu DLSS lub FSR w grach komputerowych, zazwyczaj należy postępować według następujących kroków:

  • Sprawdź, czy twoja karta graficzna jest zgodna z daną technologią.
  • Upewnij się, że masz zainstalowane najnowsze sterowniki graficzne.
  • Uruchom grę i przejdź do menu ustawień graficznych.
  • Poszukaj opcji związanych z funkcją DLSS, FSR lub XeSS. Może być ona oznaczona jako "Super Sampling", "Image Upscaling" lub podobnie.
  • Wybierz pożądany poziom jakości (jeśli jest dostępny) lub tryb działania (np. "Performance", "Balanced", "Quality").
  • Zapisz zmiany i uruchom grę.

Należy pamiętać, że nie wszystkie gry wspierają funkcje DLSS, FSR lub XeSS, więc upewnij się, że gra, którą chcesz grać, ma wsparcie dla danej technologii. Co więcej, w niektórych grach funkcje te mogą wymagać aktualizacji lub dodatkowej konfiguracji w celu ich aktywacji, jednak efekt warty jest kilku zmian w menu. Poprawa wydajności w niektórych tytułach sięga kilkudziesięciu procent, co może mieć duże znaczenie, jeśli wcześniej znajdowaliśmy się na granicy grywalności.

Tomasz Sławiński

 

 

To też Cię zainteresuje

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane