Niedziela , 23 Listopad 2025

Masz kartę kredytową Visa? Twoje dane mogą być wkrótce szerzej udostępniane sklepom

  21-05-2024

Visa, będąca jednym z czołowych globalnych dostawców usług płatniczych (jej karty są w powszechnym użyciu także w Polsce), ogłosiła wprowadzenie technologii, która w zamierzeniu ma poprawić doświadczenia zakupowe klientów i lepiej zapoznać ich z dostępnymi ofertami. Jednak stanie się to dzięki udostępnianiu jeszcze większej porcji naszych danych sprzedawcom detalicznym.

Masz kartę kredytową Visa? Twoje dane mogą być wkrótce szerzej udostępniane sklepom
Visa zamierza udostępniać sklepom detalicznym dane swoich klientów. Fot. Unsplash

Wprowadzane stopniowo rozwiązanie – jak czytamy w doniesieniach medialnych – ma na celu prócz „poprawy doświadczeń zakupowych” zapewnienie sklepom dostępu do szerszego zakresu danych pozyskanych od użytkowników kart. Dzięki temu przedsiębiorstwa te będą mogły – przynajmniej w teorii – lepiej dostosować swoje oferty i usługi do potrzeb i preferencji klientów. Ale czy klienci mogą się czuć bezpieczni? A co z prywatnością?

Płatności kartą po nowemu?

W nowym rozwiązaniu prym wieść będą – innowacyjne – jak sama korporacja twierdzi –  "tokeny danych", które mają zmienić to, jak przebiegają nasze zakupy, umożliwiając firmie Visa przekazywanie (w czasie rzeczywistym) naszych danych transakcyjnych sprzedawcom, a wszystko to w zamian za dość mgliste „lepsze dostosowane oferty”. Krótko mówiąc, sklepy, w których będziemy robić zakupy, dostaną jeszcze więcej niż dziś informacji na nasz temat.

Pomysł ten zaprezentowany został po raz pierwszy podczas Visa Payments Forum w San Francisco, ma być już wkrótce kluczowym elementem strategii firmy, mającej na celu adaptację do dynamicznie zmieniającego się środowiska cyfrowego i utrzymanie konkurencyjności nie tylko wobec tradycyjnych konkurentów, jak Mastercard, ale również w stosunku do rosnących w siłę firm fintech.

Tokeny danych przekazywane podczas transakcji

Tokeny, o których tu mowa, będą umożliwiały firmom uzyskiwanie zgody klientów na dostęp do informacji generowanych w czasie rzeczywistym przez algorytmy sztucznej inteligencji, oparte na ich danych transakcyjnych. Ponadto Visa ma niejako przy okazji rozwinąć gamę cyfrowych rozwiązań płatniczych, w tym nowatorską usługę klucza dostępu, która, wykorzystując biometryczne metody uwierzytelniania, zabezpieczy transakcje online. A co uzyska klient?

W zasadzie niewiele na ten temat wiadomo. Jak miałoby w praktyce wyglądać „wzbogacenie doświadczeń zakupowych”, nie wiemy. Część analityków, nawet z wewnątrz Visa sugeruje wręcz, że zwykli klienci nie zauważą większych zmian. Pozwala to postawić tezę, że jednak bardziej może tu chodzić o relacje Visa – sprzedawcy.

Co z prywatnością danych?

Na tym etapie wiemy, że każdy klient Visa, będzie mógł z poziomu aplikacji bankowej zablokować przesyłanie danych sklepom. Choć nie zostało to nigdzie powiedziane wprost, może to sugerować, że „usługa” będzie domyślnie włączona i dopiero nasze działanie może to odwrócić. Część użytkowników zapewne w ogóle się nie zorientuje, że korzysta z podobnego systemu i trudno się oprzeć wrażeniu, że na to liczą korporacje w podobnych przypadkach. Nie wiemy, jakie dokładnie dane będą otrzymywały sklepy, możemy jednak podejrzewać, iż nie zostaną one udostępnione za darmo.

Pilotaż nowego systemu rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Tomasz Sławiński

Źródło: Bloomberg

 

Subskrybuj
Powiadom o
0 Komentarze
Najstarsze
Najnowsze
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze




Najczęściej czytane

0
Chętnie poznam Twoje przemyślenia, skomentuj.x