Nio, to firma produkujÄ…ca auta elektryczne gÅ‚ównie na rynek chiÅ„ski. Firma poczuÅ‚a siÄ™ jednak na tyle mocna, iż zamierza wyruszyć na podbój także i innych rynków. Notowana na nowojorskiej gieÅ‚dzie, osiÄ…gnęła kapitalizacjÄ™ rzÄ™du 90 mld dolarów. Tylko w ciÄ…gu ostatniego roku jej akcje zyskaÅ‚y blisko 1500% wartoÅ›ci. BiorÄ…c pod uwagÄ™ model sprzedaży i eksploatacji jaki oferuje, może siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci okazać ważnym graczem w postÄ™pujÄ…cej „elektryfikacji motoryzacji”.
1000 km zasięgu
UwagÄ™ obserwatorów na caÅ‚ym Å›wiecie chiÅ„ska marka przykuÅ‚a prototypem modelu ET7, który może siÄ™ pochwalić bardzo atrakcyjnymi parametrami eksploatacyjnymi – pojemnÄ… bateriÄ… 150 kWh, pozwalajÄ…cÄ… na bezproblemowe przejechanie nawet ok. 900 km (NEDC). Auto wyposażono w caÅ‚y szereg najnowoczeÅ›niejszych technologii – jest w peÅ‚ni autonomiczne i pracuje pod kontrolÄ… komputera pokÅ‚adowego opartego o platformÄ™ NVIDIA Orin, która nominalnie powinna być przynajmniej kilka razy wydajniejsza, niż chip stosowany w Teslach. Nad bezpieczeÅ„stwem jazdy czuwa 11 precyzyjnych kamer o rozdzielczoÅ›ci 8 mpx każda, system LiDAR, radar oraz caÅ‚y zestaw czujników ultradźwiÄ™kowych.
Auto ma być wyposażone w dwa silniki elektryczne o mocy aż 650 koni mechanicznych, co pozwoli na przyspieszenie do setki w zaledwie 3,8 s.
Wymiana baterii zamiast ładowania
JednÄ… z najciekawszych cech nowego auta, ma być możliwość szybkiej wymiany baterii zamiast jej Å‚adowania. Producent opracowaÅ‚ specjalnÄ… technologie i już rozbudowuje sieć odpowiednich stacji – na razie w Chinach. Operacja wymiany segmentu baterii ma trwać nie wiÄ™cej niż 3 minuty, a caÅ‚y pobyt na stacji nie powinien przekroczyć 5 minut, choć obejmuje nawet test systemów elektrycznych. Ma to wyeliminować problem ciÄ…gle za dÅ‚ugiego Å‚adowania auta metodami tradycyjnymi, choć oczywiÅ›cie nadal ten sposób byÅ‚by dostÄ™pny.
Auto ET7 miaÅ‚oby trafić do sprzedaży w 2022. Samochód miaÅ‚by być taÅ„szy niż Tesla model S.
ŹródÅ‚o: Endgadget
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE