O sprawie napisał holenderski dziennik „Het Financieele Dagblad”, który trafił na trop stosownych projektów rozporządzeń. Sprawą ma się zająć także Parlament Europejski, który na jednym z marcowych posiedzeń omówi temat. Gazeta twierdzi, że na razie nie będzie przymusu stosowania takiego rozwiązania, a jedynie zachęty.
Najpierw łatwiejszy serwis i wymiana baterii
Europejscy pomysłodawcy zmian w przepisach są świadomi, że przy dzisiejszych technologiach implementowanych w smartfonach trudno będzie w prosty sposób powrócić do łatwej możliwości samodzielnej wymiany akumulatora. Kiedyś wystarczyło zdjęcie tylnej klapki i jego wyjęcie. Dziś byłoby to trudne, chociażby ze względu na coraz popularniejszą wodoodporność, która wyklucza nietrwałe połączenia elementów obudowy urządzenia. Opracowanie mechanizmu, który by na to pozwalał mogłoby zwiększyć cenę – i tak coraz droższych – smartfonów.
W pierwszym kroku przepisy mają jedynie zobowiązać fabryki do udostępniania dokumentacji chętnym firmom serwisującym urządzenia tak aby łatwiej było im – w odpowiednich warunkach i we własnym zakresie naprawiać zużyty sprzęt. Dzięki takim regulacjom wymiana baterii w serwisie stałaby się prostsza i bezpieczniejsza. Dopiero w kolejnym etapie producenci sprzętu mieliby – po odpowiednim przygotowaniu się – umożliwić użytkownikom wymianę.
Źródło: Het Financieele Dagblad